W Starostwie Powiatowym w Wysokiem Mazowieckiem została wdrożona Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, opracowana na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca z 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz.928) oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. U. UE.L.2019.305.17 z dnia 26 listopada 2019 r.)

Procedura została wprowadzona Zarządzeniem Nr 18/2024 Starosty Wysokomazowieckiego
z dnia 01 października 2024 r.


Zgodnie z ww. przepisami status sygnalisty uzyskuje osoba, która na podstawie faktów,
w interesie publicznym dokonuje zgłoszenia różnego rodzaju nieprawidłowości w jednostce.
Osobą dokonującą zgłoszenia może być osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat zaistniałych lub prawdopodobnych naruszeń w Starostwie Powiatowym w Wysokiem Mazowieckiem. Zgłoszenia może dokonać tylko osoba pracująca obecnie lub wcześniej w jednostce, osoba starająca się o pracę bądź osoba związana w udokumentowanej formie z zadaniami wykonywanymi przez jednostkę. Procedura zapewnia ochronę osobom zgłaszającym naruszenia. Osoby dokonujące zgłoszenia w złej wierze bądź dokonujące zgłoszenia niepoważnego nie podlegają ochronie.

Przewiduje się następujące sposoby zgłaszania nieprawidłowości:

  1. Elektronicznie za pomocą wiadomości e-mail na adres: sygnalista@kancelariarp.pl,
    1. Pisemnie za pomocą operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe, nadane na adres Przyjmującego zgłoszenie tj. Adwokaci i Radcowie Prawni Ślepowroński, Łuszyński, Matulewicz – Dzienis, Spółka Jawna ul. Sienkiewicza 3 lok 7/4, 15-432 Białystok.

Fundusze Europejskie Program Regionalny Podlaskie