2. Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy
Podstawowe informacje
Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta (Prezydent Miasta w przypadku miasta na prawach powiatu) właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana.
Kogo dotyczy
Właściciela nowego pojazdu
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku,
- dowód własności pojazdu (faktura VAT lub rachunek, umowa sprzedaży, umowa zamiany itp.),
- dowód osobisty (do wglądu),
- świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
- karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub braku obowiązku zapłaty akcyzy. W przypadku nabycia pojazdu od wyspecjalizowanego salonu sprzedaży dokument ten może być zastąpiony oświadczeniem salonu sprzedaży, że posiada oryginał lub kopię dokumentu – dotyczy samochodu osobowego lub pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaj „czterokołowiec” (kat. homologacyjna L7e) lub podrodzaj „czterokołowiec lekki” (kat. homologacyjna L6e)
- w przypadku pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju przed dniem 1 stycznia 2016 r. – oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów albo fakturę zawierającą takie oświadczenie lub dowód wpłaty, o którym mowa była w uchylonym z dniem 1 stycznia 2016 r. w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
- W przypadku pojazdu będącego przedmiotem współwłasności, wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając pełnomocnictwo
- W przypadku działania przez pełnomocnika należy załączyć stosowne pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową (17 zł). Zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu oraz jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej
- Dowody wniesienia stosownych opłat.
Czas realizacji
- Po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu wraz z wymaganymi dokumentami, organ rejestrujący dokonuje niezwłocznie czasowej rejestracji pojazdu z urzędu na okres 30 dni, wydając pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne.
- W tym okresie organ zamawia spersonalizowany dowód rejestracyjny w PWPW w Warszawie.
- W ciągu 30 dni (z możliwością jednorazowego przedłużenia o 14 dni) organ rejestruje pojazd oraz wydaje dowód rejestracyjny
Opłaty
- Kwoty poszczególnych opłat:
- za wydanie dowodu rejestracyjnego: 54,00 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie dowodu rejestracyjnego: 0,50 zł,
- za wydanie pozwolenia czasowego z urzędu: 13,50 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie pozwolenia czasowego: 0,50 zł,
- za wydanie nalepek legalizacyjnych: 12,50 zł,
- za wydanie nalepki kontrolnej: 18,50 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie nalepki kontrolnej: 0,50 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na samochód: 80,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na przyczepę: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na motocykl: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych ciągnik rolniczy: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych motorower: 30,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych indywidualnych: 1 000,00 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych: 0,50 zł.
Tytuł płatności: Rejestracja pojazdu nr VIN: ……
- Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 90 8774 0000 0016 1655 2000 0010,
- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa). Opłaty skarbowej dokonać można za pomocą przelewu bankowegona konto Urzędu Miejskiego w Wysokiem Mazowieckiem: 27 1020 1332 0000 110 200 37 55 35,
- Dokonanie płatności jest możliwe kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana.
Miejsce załatwienia sprawy
Starostwo Powiatowe w Wysokiem Mazowieckiem
Wydział Komunikacji i Dróg
ul. Ludowa 15A
18-200 Wysokie Mazowieckie
Kontakt telefoniczny z Urzędem
tel.: 86 477 02 00, 86 275 24 17, wew. 36, 52
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Podstawa prawna
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450),
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.),
4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 października 2019 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2130 z późn. zm.).
-
wnioski i dokumenty do pobrania