7. Wycofanie czasowe pojazdu z ruchu
Podstawowe informacje
- Samochód ciężarowy i przyczepa o masie całkowitej od 3,5 ton, ciągnik samochodowy, samochód specjalny, autobus może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. - Wycofaniu czasowemu, podlegają zarejestrowane:
a) samochody ciężarowe i przyczepy o masie całkowitej od 3,5 ton;
b) ciągniki samochodowe;
c) pojazdy specjalne;
d) autobusy;
e) samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji
- w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym
- w przypadku wystąpienia szkody istotnej
- Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu (Prezydent Miasta w miastach na prawach powiatu).
Kogo dotyczy
Właściciela pojazdu lub podmiotu, o którym mowa w art. 73 ust. 2 i 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Wymagane dokumenty
- Do wniosku o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu należy dołączyć:
- dowód rejestracyjny;
- kartę pojazdu, jeżeli była wydana;
- tablice rejestracyjne;
- w przypadku samochodu osobowego oświadczenie właściciela pojazdu, że pojazd ten wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 –ustawy Prawo o ruchu drogowym, lub w przypadku wystąpienia szkody istotnej. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń
- dowód osobisty – w przypadku osób fizycznych;
- w przypadku działania przez pełnomocnika należy do wniosku załączyć stosowne pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową. Zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu oraz jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej;
- aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON – w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłaty składki za to ubezpieczenie – do wglądu;
- dowód uiszczenia opłaty za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
- Do wniosku o przedłużenie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu należy dołączyć:
- kartę pojazdu, jeżeli była wydana;
- decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu;
- dowód uiszczenia opłaty za przedłużenie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu.
Czas realizacji
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu oraz przedłużenie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów w drodze decyzji administracyjnej.
Opłaty
- Tytuł płatności: Opłata za czasowe wycofanie pojazdu nr VIN: …
- Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu samochodu ciężarowego i przyczepy o masie całkowitej od 3,5 ton, ciągnika samochodowego, samochodu specjalnego, autobusu, z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80,00 zł.
W przypadku wycofania ww. pojazdów z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
- Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu samochodu ciężarowego i przyczepy o masie całkowitej od 3,5 ton, ciągnika samochodowego, samochodu specjalnego, autobusu, z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80,00 zł.
- 4 zł – od 3 do 12 miesiąca;
- 2 zł – od 13 do 24 miesiąca;
- 0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca
- Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu samochodu osobowego z ruchu na okres 3 miesięcy wynosi 80,00 zł. W przypadku wycofania samochodu osobowego z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
- 4 zł – od 4 do 12 miesiąca;
Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 90 8774 0000 0016 1655 2000 0010,
- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa). Opłaty skarbowej dokonać można za pomocą przelewu bankowegona konto Urzędu Miejskiego w Wysokiem Mazowieckiem: 27 1020 1332 0000 110 200 37 55 35.
- Dokonanie płatności jest możliwe kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana.
Miejsce załatwienia sprawy
Starostwo Powiatowe w Wysokiem Mazowieckiem
Wydział Komunikacji i Dróg
ul. Ludowa 15A
18-200 Wysokie Mazowieckie
Kontakt telefoniczny z Urzędem
tel.: 86 477 02 00, 86 275 24 17, wew. 36, 52
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.)